Met de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen gaat er veel veranderen. Dit geldt echter niet voor de verplichting die een organisator heeft met betrekking tot het beschermen van reizigers tegen haar eigen financieel onvermogen. Deze verplichting bestaat namelijk al in de huidige richtlijn en zal ook in de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen van kracht blijven. Het beschermen van reizigers tegen financieel onvermogen is voor toeristische ondernemers in Nederland alleen mogelijk via een aanbieder van een zogeheten garantieregeling. Maar welke opties heeft een Nederlandse ondernemer die pakketreizen aanbiedt?
Er zijn in Nederland twee typen garantieregelingen: (1) een garantiefonds en (2) een derdengeldenregeling. Alle hieronder genoemde garantieregelingen worden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) erkend.
Een garantiefonds is een collectief opgebouwd fonds dat gebruikt wordt om reizigers terug te betalen of te repatriëren bij een faillissement van een deelnemer. Om deel te kunnen nemen aan een garantiefonds moet een organisator met een accountantsverklaring aantonen dat hij financieel gezond is. Daarnaast moet er meestal een bankgarantie afgegeven worden aan het garantiefonds. Deelname aan een garantiefonds kost jaarlijks in totaal enkele duizenden euro’s. Deze kosten bestaan uit toelatingskosten, een jaarlijkse bijdrage en kosten van de accountantsverklaring en bankgarantie. In Nederland zijn er twee garantiefondsen voor organisators die pakketreizen aanbieden aan consumenten: SGR en GGTO. Voor zakelijke reizen is er SGRZ.
Naast deze garantiefondsen bestaat in Nederland de derdengeldenregeling STO Garant (voorheen STO-reisgarantie). STO Garant is een door de ACM erkende garantieregeling gebaseerd op een geautomatiseerde derdengelden oplossing. Deze garantieregeling werkt via een online platform en kent geen collectiviteit. Derdengelden betekent dat de reiziger bij een pakketreis niet rechtstreeks aan de organisator betaalt, maar aan een derdengeldenrekening (vergelijkbaar met een notaris). De dag na afloop van de pakketreis wordt de betaling automatisch vrijgegeven aan de organisator. Op deze manier is de betaling van de reiziger altijd beschikbaar voor terugbetaling of repatriëring. STO Garant heeft als grootste voordelen dat de kosten laag zijn (enkele euro’s per boeking) en dat de aansluiting eenvoudig te regelen is. Daarnaast is STO Garant te gebruiken voor zowel particuliere als zakelijke pakketreizen. Organisatoren die zowel pakketreizen als niet-pakketreizen verkopen, kunnen STO Garant specifiek voor hun pakketreizen inzetten.
Weten welke garantieregeling het beste bij u past? Neem contact op via info@richtlijnpakketreizen.nl.